שנים לימדו אותנו מסלולים לינאריים להצלחה, כאלה שירפדו לנו את רשתות הבטחון לחיים:
"רק אם תעבוד קשה תצליח", "או קריירה או משפחה", "תעשה תואר באוניברסיטה תגיע להישגים", שכר גבוה מעל הכל, 'בפנסיה ננוח'.
היו שם תחנות ברורות, יעדים מוגדרים ובעיקר הרבה מוכנות לשאת או לספוג הרבה למען המטרה שתגיע מתישהו בסוף.
בעשור האחרון משהו עמוק קורה, יש הטוענים שהקורונה ותוצאיה נתנו לזה עוד רוח גבית חזקה.
מדובר בשינוי ערכי תרבותי עמוק- בערכי הליבה עליהם רובנו גדלנו. וזה חוצה יבשות.
האמריקאים מוכנים לשלם גם במשכורת שלהם בשביל עוד Wellbeing
"גם וגם" – תכירו את המשוואה החדשה: אנחנו רוצים להיות גם הכי טובים במה שאנחנו עושים וגם באיך שאנחנו חיים והאמריקאים כבר שם.
הסקר הפיננסי השנתי של KeyBank 2024 Financial Mobility Survey שפורסם לאחרונה ממשיך להצביע על התגברות מגמה: האמריקאים רוצים גם קריירה וגם wellbeing. הם אומרים את זה בקול רם והם מוכנים לשלם על זה מחיר- כולל במשכורת שלהם.
מהסקר עולה שחלק גדול מהאמריקאים, מתעדפים את האושר שלהם על פני סטטוס והישגים וזאת למרות שהם עדיין מודאגים ממצבם הכלכלי שנה קדימה.
הסקר שכלל יותר מ- 1000 משתתפים מקהלים וגילאים מגוונים, מראה שהאמריקאים מוכנים לשלם אפילו בכיווץ המשכורת שלהם כדי לחיות יותר טוב ולשמר את ה-Wellbeing שלהם.
'work life balance' הוא הפרמטר המוביל בסקר בשאלה מהו 'שגשוג' עבורכם?
- 63% מהאמריקאים מעדיפים לעבוד בעבודה שמאפשרת 'work life balance' על פני עבודה שמשלמת הרבה (27%).
- . 66% מעדיפים עבודה שהם אוהבים גם אם המשכורת נמוכה על פני עבודה שהם לא אוהבים עם משכורת גבוה יותר.
- רבע מנשאלי הסקר מאמינים שפניהם למיתון ואתגרים כלכליים ועדיין טוענים שהם מעדיפים לשמר את איכות חייהם .
- מעל שליש מהנשאלים ענו שהם מרגישים לחץ כלכלי ודאגה מיוקר המחיה בארה"ב 59% הצביעו על קיצוצים בתקציב הביתי שלהם כתוצאה מכך, ועדיין – כשנשאלו מה בעיניהם ייחשב 'שגשוג' באמריקה – 42% בחרו ב work life balance כערך חשוב ביותר!
- המגמה כולה נמצאת בעלייה ביחס לשנת 2022- עדיין לאמריקאים חשובה איכות החיים יותר מרמת ההשתכרות.
"כולנו רוצים להרגיש מוגשמים, אומר דניאל בראון מנהל בכיר בקי בנק וממובילי הסקר השנתי, "אבל הסקר שלנו מראה שהאמריקאים מתעדפים את האושר שלהם ואת החיים האישיים שלהם על פני כסף".
אנחנו רוצים לאכול את העוגה (של החיים) ולהשאיר אותה שלמה ואנחנו כבר פחות מתביישים להגיד את זה.
אנחנו רוצים גם קריירה וגם Wellbeing במובן העמוק של המילה,
ואנחנו אומרים את זה בפה מלא: אנחנו רוצים לאכול את העוגה (של החיים) ולהשאיר אותה שלמה.
זאת לא אופנה, או מגמה, וזה לא יחלוף, להיפך זה מעמיק.
מדובר בשינוי עמוק שעובר החלק המערבי של העולם- זה מופע תרבותי חזק מאוד והוא מגדיר מחדש את מדדי ההצלחה בחיים ומשם כנגזרת את כל מה שנובע מהם.
הרצון והצורך האמיתי שלנו הוא הבוס, והוא גובר על מה שאומרים לנו שצריך או נכון לעשות.
'צורך הבסיס' – הרצון האמיתי שלנו הופך לבוס האמיתי שלנו והוא שואל שאלות מזוית קצת אחרת, בואו נקרא לה פנימית יותר:
מה באמת אנחנו רוצים?
איך אנחנו רוצים לחיות?
ומה הדרך לשם?
ומשם אנחנו גוזרים את הכל.
אם ניקח את זה לשוק העבודה זה מגדיר מחדש את כל האסטרטגיה שלנו:
את העבודה שנחפש.
את העבודה שבה נישאר.
את איך שנעשה אותה.
קבלו את המטבע החדש: "זמן חיים". אנחנו כבר לא מוכנים לשלם כל מחיר וכסף לא קונה הכל.
אם כסף היה המטבע האמריקני שיכול לקנות כמעט הכל, לwellbeing שלנו יש תג מחיר חדש.
ורבים מאיתנו מודדים מחדש כמה אנחנו מוכנים לשלם- במטבע הכי חשוב שלנו- 'זמן חיים'.
הוא מוגבל.
66% מהנשאלים- 72% מתוך הנשאלות הנשים , ו- 59% מהגברים בסדר מעדיפים להשתכר פחות בתנאי שהם עובדים בעבודה שהם אוהבים .
אנחנו מבינים את זה ומבינים יותר גם על העובדה שהחיים זה עכשיו ולא בפנסיה כמו שאמרו לנו.
'soft life culture' – נעים להכיר. הסולם שמגדיר מחדש מונחים של הצלחה
הצלחה? שגשוג?
מדדי ההצלחה בחיים כפי שהגדירו אותם האמריקאים עוברים גם הם שינוי תרבותי וערכי עמוק, והם נוטים חזק לכיוון של תרבות ה-'soft life culture' שממנה נגזרים גם כל מדדי ההצלחה .
"Soft life culture" – תרבות שמגדירה הצלחה שמבוססת על פרמטרים של אושר, סיפוק והגשמה עצמית לעומת "hustle culture" שמגדירה הצלחה המבוססת על פרמטרים של עושר, מעמד והישגים.
זה משפיע עליהם, ועל המעסיקים שלהם.
- כמעט 3 מתוך כל 4 נשאלים (72%) מעדיפים להגדיר הצלחה על בסיס מדדים של Soft life culture
- הנתון הזה דומה אצל גברים וגם אצל נשים (37%) שמסכימים שתרבות כזאת של הצלחה תקדם אורך חיים שמח ובריא יותר.
- יותר ממחצית מהאמריקנים (54%) בסקר משיבים Hustle culture מובילה לשחיקה ולאימפקט שלילי על הרווחה הכללית שלהם- ה-wellbeing .
מטבע הדברים הנטייה של הדור הצעיר יותר נוטה יותר לשם, כשהסקר מצביע על פערים בין דוריים במימד הזה- כשבקרב דור ה-z עדיין יש יותר הזדהות עם ערכי hustle culture.
המגמה הזאת היא חלק ממופע עמוק מאוד שאנחנו רואים ורבים טוענים שהקורונה האיצה אותה מאוד.
מה עושים?
כמו בכל שינוי, חדשנות ואימוץ של תוכניות מתקדמות ובניית תשתיות נכונות הם שם המשחק, והזמן הכי נכון הוא כמובן אתמול.
היערכות נכונה ועמוקה של ארגונים ומעסיקים וגם של העובדים עצמם היא המפתח להתאמה וגם למינוף של השינוי הזה להצלחה .
איך נראה שוק העבודה המעודכן? העתיד כבר כאן.
פרסונלי יותר, קשוב יותר, וממוקד יותר על wellbeing ועל איך הוא משתלב בתוך העסקים.
תוכניות משולבות שמבוססות על מספר פרמטרים עיקריים :
- מיפוי נכון של הצרכים הארגוניים לצד מיפוי הצורך של המשאבים האנושיים החשובים בארגון.
- תוכניות וכלים להגדלת ה-Wellness Inteligence (wq) כמפתח וכלי עבודה לעובד ולארגון
- בניית תוכניות Buisness & Wellbeing ככלי עבודה.
- ויצירת סביבות Personalized לתמרוץ שימור וrebranding של מקום העבודה.